lauantai 11. heinäkuuta 2015

K: Arizona pt. 2

Päivä 3 (28.)
Aamu kulu pakkailun merkeissä, sillä iltapäivällä lähettiin reissulle Grand Canyoniin. Uitiin näitten altaalla ja yritin ottaa aurinkoo pari minuuttia, mutta en pystyny siihen, oli aivan liian kuuma olla ulkona, joten vetäydyin sisälle, jossa ilmastointi on aina täysillä :D. Puoliltapäivin mentiin Hollyn ja Ellan kanssa sellaseen HopLopin tapaseen paikkaan, jossa oli pomppulinnoja ja pallomeri ja muuta vastaavaa. Siellä niillä oli jonkinlaisen äiti-tytär-hyväntekeväisyysryhmän kokoontuminen. Sieltä lähettiin suoraan mein vähä yli neljän tunnin matkalle kohti Flagstaffin kaupunkia, joka on parin tunnin päässä Grand Canyonista. Matka meni hyvin ja oli tosi siisti nähdä miten maisemat vaihtu ku noustiin aavikolta vuoristoon. Pysättiin Phoenixin lähellä ja perillä oltiin kymmeneltä illalla.

The monsune is coming!

Kaktus-vuoria :D
Ruokatauko

Päivä 4 (29.)
Aamulla syötiin aamupala hotellilla ja lähettiin ajamaan kohti Grand Canyonin kansallispuistoa. Pari tuntia kestävällä matkalla poikettiin Cameron Trading Post- nimisessä paikassa, missä myytiin paljon alueen eri intiaaniheimojen taidetta. Matkalla alko jo näkyä muutamii pienempiä kanjoneita ja kallioita, ja maisema näytti tosi siistiltä.

'

Puoliltapäivin päästiin vihdoin kansallispuistoon ja mentiin Watch Tower- nimiseen paikkaan, mikä oli ensimmäinen monista näköalapaikoista. Siellä näin kanjonin ekaa kertaa ja oli se kyllä aivan uskomaton, aivan valtava! Ei noi kuvat tee sille oikeutta, se pitää nähä ite. Yks harmittava juttu minkä kuulin oli että näköala on huonompi koko ajan, koska saasteet läheisistä hiilivoimaloista, Las Vegasista ja Phoenixin kaupungeista vaikuttaa ilmanlaatuun ja siks näky vähän sumua. Otettiin paljon kuvia, kiivettiin ton tornin huipulle. Sen tausta on kans tosi mielenkiintone, (lisätietoo täältä).

Oltiin siellä pari tuntia ja loppupäivä ajettiin kanjonin reunan mukasesti ja pysättiin eri näköalapaikoilla ottamaan kuvia ja vaan ihmettelemään kuinka valtava se kanjoni oikeesti on. Illalla mentiin puiston pääkeskukseen, missä käytiin matkamuistomyymälässä ja kans kanjonin suosituimmalla näköalapaikalla. Siellä sattu hassu tapaus, kun oltiin aika lailla jo lähdössä, niin kuulin äkkiä suomee! Siellä näköalatasanteella oli vantaalainen perhe, joka oli just käyny Las Vegasissa ja vielä viikon USAn lomalla. Ne oli ekat suomalaiset joita en tuntenu jotka oon tavannu mun vuoden aikana, ja tuntu kyl tosi oudolta. :D

Peura turistikeskuksen juomapisteellä :D

Illalla ajeltiin takas hotellille (tosi siistin ukkosmyrskyn läpi) ja oltiin siellä yheksän maissa, takana 16 tunnin päivä.

Lähettiin ajelemaan takas Tucsoniin aamupäivällä ja matkalla pysähdyttiin Arcosantissa. Sen on rakentanu 70- luvulla italialainen arkkitehti, jonka visiona oli rakentaa arkologia, tulevaisuuden kaupunki, jossa ihmiset asuu tiheästi, jotta ympäristövaikutukset ja mm. autojen aihettamat saasteet voitaisiin minimoida. Arcosanti on tän ajatuksen prototyyppi, vaikka se ei vielä oo kuulemma valmis. Siellä asuu noin 70 ihmistä, mukana muutamii perheitä, ja siellä oli kaikkee asunnoista, amfiteatterista kasvihuoneisiin ja metallityöpajoihin. Oli kyllä tosi mielenkiintosta kiertää siellä. Syötiin lounasta Acosantin ruokalassa ja jatkettiin sitten matkaa.

Phoenix Skyline

Oltiin perillä kuuden maissa, haettiin kiinalaista take out- ruokaa ja alettiin kattoo naisten jalkapallon MM-kisojen semifinaalia. Koko viikollla sää oli ollu tosi harmaa ja pilvinen, ja Holly sanokin, että monsuuniisateet oli tulossa. Illalla sitten alko tosi yhtäkkinen myrsky, tuulta, sadetta, ukkosta ja lopuks isoja rakeita!