torstai 29. tammikuuta 2015

K: Asuminen Kanadassa

Hei taas! Mä vietän täällä siis lyhyttä lomaa kun sain kokeet maanantaina päätökseen. Tällä hetkellä oon itse asiassa kylässä Nettan tädin luona Parry Soundissa, pohjosemmassa Ontariossa, Huron- järven rannalla. Mun viime viikko ei ollu mitenkään jännittävä kaikkine kokeineen, joten aattelin tehdä taas tälläsen teemapostauksen, tällä kertaa näiden taloista ja kotielämästä. Ja tietysti nää asiat on vaan mun huomioita yhdestä Kanadan provinssista ja yhdestä kaupungista, joten nää asiat ei varmaankaan oo samoin joka paikassa, mutta näitä mä oon huomannu. 

Ja ajattelin tehdä lähiaikoina jonkinlaisen kysymyspostauksen, eli kysymyksiä saa jättää kommentteihin, tai muuten vaan lähettää ja kerään niitä sen verran että saan postauksen aikaseksi.

Nää huomiot on sitten muuten ihan sekalaisessa järjestyksessä :D



Ekaksi pikkuasioita mistä en saanu pitempää sepustusta aikaseksi:
    - kengät otetaan sisällä aina pois ja monet käyttää jonkinlaisia sisätossuja
    - täällä on paljon enemmän vessoja asukasmäärään nähden :D Esim. ekassa perheessä oli neljä henkee, mutta vessoja kuusi. Monet vessat on 'en suite', eli makkarista pääsee sinne suoraan
    - ulko-ovet aukee yleensä sisälle, missä mulla oli paljon ongelmia aluks



- Täällä on lähestulkoon kaikissa taloissa kellari. Ja sitä ei ajatella varsinaisena kerroksena, vaan se on itsestäänselvä asia. Joissain taloissa siellä on vaan varastoa, mutta usein siellä on sen lisäks vierashuoneita, tai vaikka leffahuone ja muita harrastustiloja (oon nähny leikekirjojentekohuoneen, kuntosalin ja puutyöhuoneen)


- Monissa makuuhuoneissa on kokolattiamatot, joskus niit näkee olohuoneissakin. Lisäks täällä on kaikilla leveet tuplasängyt, en oo nähny ketään, pikkulapsia lukuunottamatta, joilla ei olis. Mullakin on levee sänky kaikissa mun hostperheissä ja nyt kun oon tottunu siihen, nii toivon, etten putoo mun normikokosesta sängystä kotona :D


- Monilla on täällä kaasuhella ja -uuni. Uunin lisäks näillä on kaikenlaisia muitakin keittiökoneita, yleisimpiä perusmikrojen ja leivänpaahtimien lisäksi Crockpot-haudutuspadat, ekspressokeittimet, riisinkeittimet, yleiskoneet ja tälläset pannarinpaistolevyt, joiden nimeä en suomeksi löytänyt. :D


- Keittiöissä ei oo kuivauskaappeja, astiat kuivataan telineellä tiskialtaan vieressä. Tiskiharjoja ei kans oo, vaan tiskit pestään rätillä tai pesusienelle. Tiskejä ei pesun jälkeen yleensä huuhdella. vaan kun ne laitetaan kuivumaan, on niissä usein jäjellä vähän saippuaa, eikä se haittaa mitään. Ainakaan meillä Brightonissa kukaan ei juo hanavettä. Syynä kuulemma se, että Brightonin vesi maistuu tosi pahalta, mikä on kyllä totta, Täällä juomavesi ostetaan kaupasta, otetaan jääkaapissa olevasta automaatista; monilla on myös erillinen vesitankki, millasia Suomessa oon nähny kaupoissa ja pankeissa ja vastaavissa.


Tässä vähän kuvia Brightonin naapurustoista






- Autotalli on lähes aina kiinni talossa, uusissa taloissa se on valmiina ja oon huomanny, että vähän vanhempiin taloihin se on remontoitu jälkeenpäin. Useesti sitten arkena kulku sisälle ja ulos käy autotallin kautta.


Vanhemman tyylisiä talojakin täällä on


-Täällä on enemmän lippuja pihoilla; lippusaloissa tai taloista muuten roikkumassa, ja ne pidetään esillä yötä päivää, ei lasketa yöksi niin kun Suomessa pitää


- Suurin osa taloista mitä mä olen Brightonissa nähnyt (ja ainakin talot niillä alueilla missä mun hostperheet asuu) on tehty kivestä tai tiilestä. Osa on puusta, mutta ne on suurin osa valkosiks maalattuja, tyypillisen suomalaisia punasia puutaloja ei näe kovin paljoa


- Täällä ei ulko-ovii lukuunottamatta oo lainkaan kynnyksiä. Lattia vaan jatkuu suoraan huoneesta toiseen, ja jos lattiamateriaali vaihtuu, niin ovella on vaan pieni sauma, eikä mitään kynnyslautaa niinun Suomessa yleensä. Tähän mulla oli aluks totuttelemista, kun olin tottunu aina astumaan kynnyksen yli. Sitten kun tuun kotiin nii kompuroin varmaan jokasella ovella :D 


- Lämmitys täällä tulee lattiassa olevien venttiilien kautta, en oo nähny mitään pattereita. Monissa taloissa on sen lisäks kaasutakka, mikä vaan laitetaan päälle napista painamalla. Ja näin talvella harrastetaan myös sähkökäyttösiä huonelämmittiä (space heater) joita on esim kellareissa ja makuuhuoneissa lämmittämässä yhtä huonetta kerrallaan. Täällä on talot ainakin mun mielestä kylmempiä mitä Suomessa, kesällä ilmastointi täysillä ja nyt talvella sisälämpötila vähän kylmempi mihin oon tottunu kotona. Ikkunatkin on täällä yleensä vaan ykskerroksisia, joten kylmä pääsee niiden kauttakin sisälle helpommin.

Pientä esimerkkiä näiden joulukoristeista

Tässä siis vähän tietoa siitä, miten nää täällä Brightonissa asuu, ja mitä eroja mä oon huomannu. 

Mutta tosiaan kysymyksiä saa laittaa kommentteihin tai kysellä muualla, kun niit on tarpeeks, ni teen kysymyspostauksen. 


1 kommentti:

  1. Heissan! Kysytään nyt :D

    Oletko törmännyt kummallisiin käsityksiin Suomesta? Mikä on oudoin kysymys mitä sulta on kysytty?

    -Hanna, isäs serkku :)

    VastaaPoista