sunnuntai 28. joulukuuta 2014

K: Shopping

Hyvaa joululomaa sinne Suomeen!
Joulu on sujunu hyvin, nyt vietan muutaman yon mun kaverin perheen luona kun mun hostperhe lahti lomalle viikoks. Kerron joulun kulusta myohemmin kun meen takas kotiin ja omalle koneella. Nyt pieni teksti siita, miten kaupat ja shoppailu taalla eroo Suomesta.

Kun kauppaan menee sisään, melkein heti tulee myyjä kysymään tarviiko apua. Osassa kaupoissa on erikseen myyjä, jonka tehtävänä on seisoskella ovella ja toivottaa asiakkaat tervetulleeksi ja kertoo tarjouksista ja alennuksista. Muutenki myyjät tulee paljon useemmin tarjoomaan apua kun Suomessa.  Ja oon sitä mieltä että kaupoissa mahtaa olla myös enemmän henkilökuntaa. En tiiä onko se siks kun en yleensä Suomessa shoppaile isoissa kaupungeissa. Mutta muistan ainakin että melkein aina sovituskoppiin vaan mentiin suoraan, joskus saatto olla myyjä antamassa sellasen numerolapun. Täällä on aina myyjä sovituskopeilla ja usein ne saattaa ihan kopille asti. Joissain kaupoissa ne vielä kysyy sun nimen ja kirjottaa sen taululle kopin oveen jotta kun ne tulee takas tarjoomaan lisää apuu, ne voi kutsua nimellä. Usein ne myyjät kertoo samalla oman nimensä. Ja se nimi kannattaa kans pitää muistissa, sillä usein kassalla kysytään jos sait apua joltain. Ekaa kertaa kun mulle näin kävi niin sanoin vaan että juu, auttoi. Sitten myyjä kysymään, että mikä se sua auttaneen myyjän nimi on. No, kyllä se oli nimensä kertonu, mutta en mä sitä enää muistanut. :D


Kauppojen (varsinki suurten ketjukauppojen) ulkonäköön ja asetteluun käytetään myös paljon huomiota ja sisustetaan enemmän kun mitä muistan että Suomessa.
Suosituimpia kauppoja täällä on American Eagle, Aéropostale, Garage, Ardene, Bath and Body Works, Victoria’s Secret ja Roots. Ainoot kaupat mitkä oon nähny sekä täällä että Suomessa on H&M, IKEA ja JYSK :D.


Yks iso juttu mistä oon varmaan maininnutkin on se, ettei hintoihin oo laskettu veroa, mikä vaihtelee provinssittain, täällä se on mun mielestä 13%. Eli lopullinen hinta täytyy laskee ite ja se on rasittavaa, välillä unohdan koko veron ja varsinkin isoissa ostoksissa se hinta veron kanssa voi olla yllättävän paljon.


Normikokoset ja pienehköt ostarit täällä on aina ykskerroksisia ja laajalla alueella. Suomessa jos ostari oli vähänkään isompi, siinä oli kaks kerrosta tai enemmän. Täällä vaan isoimmissa kauppakeskuksissa on useempi kerros. Johtuu varmaan maan valtavasta koosta, on enemmän rakennustilaa :D.

Tassa kaikki mita tuli nyt mieleen. Kirjottelen tosiaan mun joululoman kulusta myohemmin, nyt lainaan kaverin lapparia hetkeks et saan tan postailtua. :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti